Jonge kinderen

Jonge kinderen

Jonge kinderen (baby’s en soms ook peuters en kleuters) kunnen ons niet in worden uitleggen wat ze voelen en waarom ze huilen. Hebben ze pijn, zijn ze verdrietig of is er iets anders aan de hand?

Tijdens de intake begin ik met een vragenlijst. Ik vraag je dan ook om aan te geven wat je wensen en verwachtingen zijn en ik zal aangeven wat ik voor jou en je kind kan betekenen.

Zodra mijn handen iemand aanraken voel ik in mijn eigen lijf waar iemand last van heeft. Dit hoeft niet altijd lichamelijke pijn te zijn. Soms krijg ik door waar de pijn vandaan komt of waardoor deze ontstaat. Andere keren voel ik me ineens verdrietig of boos. Het komt ook voor dat (jonge) kinderen me laten zien dat er iets is gebeurd waardoor ze zo reageren. Door deze gave kan ik (jonge) kinderen helpen. Ik werk met- en uit liefde. Meestal zijn drie behandelingen genoeg, soms zijn meerdere behandelingen nodig, maar dat gaat altijd in overleg met jou. Kleding blijft altijd aan en ouders mogen er altijd bij blijven.

6 jaar en ouder

Een basisschoolkind heeft het niet altijd even makkelijk. Kinderen moeten zich altijd maar schikken, of het nou op school is, bij de sportclub of de opvang. Overal zijn weer andere regels en ze moeten zich steeds aanpassen. Kinderen zijn zelden even op zichzelf en kunnen daardoor nooit echt bijtanken en zichzelf zijn. Het ene kind kan hier beter mee omgaan dan het andere. Probeer je maar eens even voor te stellen hoe een dag eruit ziet van een basisschool kind: Het kind staat op bij vader/moeder (regels A). Vervolgens gaat het kind naar school (regels B). Dan is er  misschien nog een overblijf (regels C). Dan weer terug in de klas (regels B). Uit school misschien nog naar de opvang (regels D) en misschien daarna nog even sporten (regels E). Tot slot weer naar huis (regels A) en met een beetje pech gaan vader/moeder ’s avonds nog weg en komt de oppas (regels F). Op één dag moet het kind dus acht keer schakelen, wat erg vermoeiend kan zijn. Kinderen zijn in principe erg flexibel en ouders/opvoeders/juffen zijn vaak begripvol, maar soms gaat dit niet zo lekker of makkelijk…. En dan?

Ook op cognitief niveau wordt er steeds meer van kinderen gevraagd, waardoor er steeds meer kinderen op hun tenen lopen om alles maar bij te kunnen houden en te doen wat er van ze gevraagd wordt. Kinderen ‘moeten’ op jonge leeftijd al zelfstandig zijn en al veel kunnen. Steeds meer kinderen hebben een gebrek aan zelfvertrouwen, zijn onzeker, hebben AD(H)D, zijn hyperactief, hebben faalangst, last van drift- en of huilbuien of slaapproblemen, worden gepest en/of pesten zelf. Ouders weten zich vaak geen raad en ook op school weten ze vaak niet wat de beste manier is om hiermee om te gaan. Als er dan ook nog leerproblemen bij komen wordt het helemaal lastig.

Ik kan je kind helpen door extra ondersteuning te bieden. Samen gaan we kijken naar wat je kind nodig heeft om zich weer fijn, prettig en gelukkig te voelen, met vertrouwen in zichzelf en in de toekomst. Ik kan bepaalde oefeningen, bijvoorbeeld mindfulness of meditatie combineren met magnetiseren, eventueel met massage of creatieve oefeningen, die naast ontspanning ook inzicht geven in wat je bezig houd.

Bij een behandeling van kinderen wil ik graag dat een ouder/verzorger aanwezig is.